اتاق کودک و نوزاد و اصول طراحی آن

اتاق کودک و نوزاد و اصول طراحی آن

اصول طراحی دکوراسیون اتاق کودک و نوزاد ؛ طراحی دکوراسیون اتاق کودک یکی از زیباترین کارهایی است که تقریبا همه خانواده ها روزی با چگونگی انجام آن رو به رو می شوند. کودکان با روحیه لطیفی که دارند، نیازمند این هستند که طراحی اتاق خوابشان نیز با نهایت توجه به عواطف آن ها صورت بگیرد. از این رو، اصولی که در طراحی دکوراسیون اتاق کودکان به کار گرفته می شود، با اصول طراحی دیگر اتاق های منزل متفاوت است. نحوه انتخاب رنگ ها، وسایل و چیدمان آن ها باید با نهایت دقت و توجه انجام بگیرد. در این بین، ایجاد یک فضای دوست داشتنی و زیبا نیز از مواردی است که باید حین طراحی به آن بپردازید. فضایی که در عین کاربردی و استاندارد بودن، بتواند برای کودک شما آرامش و شادی را به ارمغان بیاورد. اصولی که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت، از مواردی هستند که می توانند به عنوان نکات تعیین کننده نحوه دکوراسیون کودک مورد نظر قرار بگیرند.

برای آشنایی با اصول طراحی دکوراسیون اتاق کودک با پویانو همراه باشید.

چیدمان جزیره ای

یکی از مدل های محبوب چیدمان در اتاق کودک، چیدمان جزیره ای است. این چیدمان به این خاطر به این اسم شهرت دارد که بر اساس آن تخت نوزاد در فضای میانی اتاق قرار گرفته و سایر لوازم در محیط اطراف و دور تا دور اتاق جای می گیرند. این نوع چیدمان به تازگی جای خود را در میان سایر حالت ها باز کرده است. معمولا در چیدمان اتاق کودک، تخت در گوشه ای از فضا قرار گرفته و از یک یا دو طرف توسط دیوار احاطه می شود. در چیدمان جزیره ای فضای دور تخت کاملا آزاد و باز است و از این رو مادر می تواند به راحتی کارهای نوزاد را انجام دهد. همچنین این چیدمان به کودک اجازه می دهد دید کاملی به همه قسمت های اتاقش داشته باشد.

رنگ های روشن

دکوراسیون اتاق کودک یکی از فضاهایی است که انتخاب رنگ وسایل و محیط تشکیل دهنده آن از اهمیت ویژه های برخوردار است. رنگی که شما در طراحی دکور اتاق فرزند خود استفاده می کنید، به طور مستقیم بر روحیات و عواطف او تاثیر می گذارد. به همین خاطر است که باید در انتخاب رنگ مناسب فضای اتاق کودکان نهایت دقت را به کار گرفت. به طور کلی رنگ های شاد از بهترین گزینه ها برای طراحی اتاق کودک به شمار می روند. رنگ هایی مثل صورتی، آبی، زرد، یاسی، سبز و بنفش از بهترین رنگ هایی هستند که می توان به این منظور استفاده کرد. هر چه در انتخاب رنگ ها از موارد روشن تری استفاده کنید، اتاق دلبازتر خواهد شد. رنگ های تیره معمولا در طراحی دکوراسیون اتاق کودکان توصیه نمی شوند. پس تا حد ممکن رنگ ها را روشن در نظر بگیرید.

نور کافی در اتاق کودک و نوزاد

یکی از اصولی که باید در انتخاب و طراحی اتاق کودک به ان توجه کرد، در نظر گرفتن نور کافی برای فضاست. نور مناسب می تواند یکی از عوامل تعیین کننده در طراحی اتاق کودکان باشد. به همین منظور باید سعی کنید اتاقی را که بهترین نور را دارد، به کودک خود اختصاص دهید. نور مناسب فضای اتاق کودکان در هنگام بازی موجب روحیه بخشی و احساس شادمانی در آن ها شده و برای سلامتی شان بسیار مهم و مفید خواهد بود. سعی کنید پرده های اتاق کودک را در طول روز کنار بزنید تا فضا از نور طبیعی بهره مند شود.

کاغذ دیواری کودکانه

فضای اتاق کودکان باید کاملا مطابق سن و احساسات مربوط به سن آن ها طراحی شود و همین نکته دکوراسیون اتاق آن ها را از نحوه طراحی فضای اتاق های دیگر متمایز می کند. یکی از بهترین روش ها برای رنگ و لعاب دادن به اتاق خواب کودک، استفاده از کاغذ دیواری های طرح دار و زیبایی است که مخصوص کودکان و سلیقه آن ها طراحی شده اند. کاغذ دیواری های کودکانه به قدری زیبا و متنوع هستند که می توانید گزینه مناسب برای طراحی اتاق فرزندتان را به راحتی از میان آن ها پیدا کنید. طرح ها و رنگ های کاغذ دیواری بهتر است از انواع روشن و ساده انتخاب شوند تا فضای خواب آرامش بخشی را برای کودک شما به وجود بیاورند.

انتخاب کفپوش برای اتاق کودک و نوزاد

یکی دیگر از نکاتی که باید در طراحی اتاق کودکان به خاطر داشت، انتخاب کفپوش مناسب است. حتی در شرایطی که کودک شما هنوز به سنی نرسیده که قادر باشد بر سطح کف اتاق پا بگذارد، بهتر است انتخاب  کفپوش را از قبل مد نظر قرار دهید، چرا که تعویض آن پس از بزرگ تر شدن کودک کار آسانی نخواهد بود. اتاق کودکان از آن جا که فضایی برای گذراندن اوقات و محل بازی آن هاست، باید کفپوش مناسبی داشته باشد. این کفپوش نباید در هنگام بازی کردن برای کودک شما مزاحمتی ایجاد کند. بهتر است از موکت در اتاق کودک استفاده نکنید، چرا که باز زمین خوردنش او را زخمی خواهد کرد. کفپوش های صیقلی مثل سنگ یا سرامیک نیز احتمال لیز خوردن کودک را افزایش می دهند. پارکت یکی از بهترین گزینه ها به عنوان کفپوش اتاق کودک به شمار می آید.

تخت مناسب

انتخاب تخت مناسب یکی از مهم ترین قسمت های خرید اسباب و اثاثیه اتاق کودک را تشکیل می دهد. کودک شما در دوران شیرخوارگی او مدت زمان زیادی از اوقات روزانه خود را در تخت می گذارند. همین موضوع اهمیت انتخاب تخت مناسب را به خوبی روشن می کند. یک تخت مناسب باید به گونه ای باشد که اولا ارتفاع معقول و مناسبی داشته باشد. نکته دوم در انتخاب تخت، توجه به اندازه آن است. اگر می خواهید تخت کودک خود را برای مدت بیشتری مورد استفاده قرار دهید، بهتر است اندازه آن را بزرگ تر از قد فعلی کودک در نظر بگیرید تا در سال های بعد نیز قابل استفاده باشد. موارد دیگری مثل داشتن نرده، وجود کشو در فضای پایینی تخت و پرده هایی که بر بالای تخت آویخته می شوند نیز از گزینه هایی هستند که اهمیت خاص خود را دارند.

استفاده از پرده در اتاق کودک و نوزاد

اتاق کودک شما در صورت داشتن پنجره باید حتما پرده داشته باشد. پرده می تواند در ساعاتی که کودک در خواب است، از ایجاد مزاحمت توسط نور جلوگیری نماید. از آن جا که نوزادان در طول روز نیز ساعاتی طولانی را در خواب می گذارنند، در نظر گرفتن پرده برای ایجاد فضای خواب مناسب بسیار مهم است. بهتر است ضخامت پرده به قدری باشد که در طول ساعات روز بتواند مانع ورود نور به داخل اتاق شود. رنگ و طرح پرده را می توانید به سلیقه خود با دیگر وسایل اتاق مثل فرش، کمد ها و یا کاغذ دیواری ست کنید.

آویز نوزاد

یکی از وسایلی که وجود آن در اتاق نوزادان همواره توصیه می شود، آویز نوزاد است. آویز نوزاد از زمان های قدیم در فضای بالای محل خواب کودکان وجود داشته و همیشه از آن در اتاق نوزادان استفاده می شود. آویزها دقیقا در فضای بالای تخت کودک نصب می شوند و با وزش باد تکان می خورند. برخی آویزها که از انواع موزیکال هستند، این قابلیت را دارند که در عین تکان خوردن و چرخیدن برای کودکان لالایی نیز پخش کنند. وجود چنین وسیله ای علاوه بر آرامش دادن به نوزاد می تواند تخت را نیز زیباتر جلوه دهد.

صندلی راحتی برای اتاق کودک و نوزاد

اگر فضای اتاق کودک شما به اندازه کافی بزرگ و جادار است، می توانید از یک صندلی راحتی نیز در کنار دیگر وسایل چیده شده بهره بگیرید. کاربرد این صندلی در واقع معطوف به خود شما خواهد بود. معمولا بسیاری از مادران مایلند تا زمانی که کودکشان به خواب رفته در اتاق او بمانند و از نزدیک مراقب او باشند. همچنین مواقعی نیز هست که می خواهید برای رسیدگی به کارهای کودک جایی برای نشستن داشته باشید. در این مواقع وجود یک صندلی راحتی در اتاق بسیار مفید خواهد بود. این صندلی را می توانید در نزدیکی تخت خواب کودک قرار دهید.

اتاق کودک و نوزاد

 

 

اتاق کودک و نوزاد

تحریریه پویانو