اتاق خواب چوبی کودک سفید رنگ برای دو فرزند / استودیو Ben Allen

اتاق خواب چوبی کودک سفید رنگ برای دو فرزند / استودیو Ben Allen

اتاق خواب چوبی کودک : استودیوی «بن آلن» واقع در شهر لندن، یک سازه چوبی را درون آپارتمانی در مجموعه «باربیکن‌استیت» برای دو کودک طراحی کرده که شامل درگاه‌های قوس‌دار، پلکان و یک میز کشویی است. ساکن این آپارتمان یک طبقه از گروه معماری بن‌آلن تقاضا کرد این اتاق کودک را برای دو فرزندش بسازد که آخر هفته را به خانه می‌آیند و در آن می‌مانند. انتظار مشتری از معماران علاوه بر تامین محلی برای خواب، طراحی فضایی برای کودکان بود که بتوانند در آن تکالیف درسیشان را انجام دهند و یا بازی نمایند.

 

این الحاق چوبی به آپارتمان، دو اتاق خواب و دو فضای مطالعه را با تمام عملکردهای مورد نیاز از جمله میزهای تحریر و قفسه‌های نگهداری لوازم به صورت توکار در خود دارد. استودیوی بن آلن در طراحی خود از فضای کاری الهام گرفت که در نقاشی «آنتونلو دا مسینا» از «سنت جروم در محل مطالعه خود» در قرن پانزدهم میلادی به تصویر کشیده شده‌بود، که یک اثر بزرگ چوبی مشابه با همین پروژه است.

 

در این مورد استودیو چنین اظهار می‌کند:« با الهام از نقاشی سنت جروم در محل مطالعه‌اش که توسط آنتونلو دا مسینا به تصویر کشیده شده، ما تصمیم به طراحی فضایی گرفتیم که قطعه‌ای کوچک در معماری باشد چنان که یکی از اسباب فضای خانه است.»

 

جزییات دیگر طراحی، بر مبنای زمینه‌ای که در خانه «دفوئه» در باربیکن‌استیت برقرار است شکل گرفته‌اند- که یکی از بزرگترین نمونه‌های سبک بروتالیسم است. قوس‌ها در سرتاسر این طراحی شکل موجود در برخی از آپارتمان‌های تراس‌دار در دهه 1950 این مجموعه را به نمایش می‌گذارند.

 

استودیو بن‌آلن گفت:« ایجاد فضایی تشویق‌کننده برای کودکان که در عین حال به معماری باربیکن‌استیت اشاره داشته‌باشد بسیار مهم بود.»

 

دو درگاه قوس‌دار ورودی‌های جداگانه‌ای را همچون خانه‌های مینیاتوری برای ورود به اتاق‌ها ایجاد می‌کنند و هریک به علت سن متفاوت بچه‌ها به نحوی متفاوت در نظر گرفته شده‌اند.

 

میز مطالعه فضای اصلی کودک بزرگتر را اشغال می‌کند که در آن مجموعه‌ای از پله‌های مجاور هم قرار دارد که توسط گشودگی‌های قوسی شکل، توخالی شده‌اند. قفسه‌های بیشتری در دیواری قرار دارند که در روبروی میز قرار واقع است. کودک می‌تواند از پله‌ها و قفسه‌ها بالا برود تا به تخت خوابش در طبقه بالا دست پیدا کند که در یک انتهای آن یک بازشو رو به پنجره‌ای باز می‌شود تا او بتواند به منظره بیرون نیز نگاه کند.

 

تخت خولب برادر کوچک‌‌تر در گوشه‌ای دنج در پایین آن قرار دارد. یک میز رو به بیرون این مجموعه و فضاهای نشیمن آپارتمان باز می‌شود تا فرم سنتی پنجره یک خانه در جای خالی آن ایجاد شود. یک پنجره دیگر مانند همین، در سوی دیگر فضا و روبروی آن قرار دارد.

 

معماران از ساخت دیجیتال برای ساخت این قطعه بزرگ از چوب استفاده کردند که اخیرا موضوع یک نمایشگاه در موزه A&V لندن بود.

علاوه بر این، چوب اخیرا در راه‌های خلاقانه متعددی توسط طراحان و معماران بکار گرفته شده‌است، از جمله طراحی همین استودیو که مجموعه‌ای جنگل‌مانند شامل شانزده طاق چوبی را برای سه سالانه «فولک‌استون» امسال آماده شد.

این واحد اتاق خواب چوبی کودک به شکل سه‌بعدی مدلسازی شد تا قطعات متفاوتی که برای ساخت آن نیاز است مشخص شوند و به دستگاه CNC برای برش ارسال گردند.

 

پنج قسمت از سازه –که به اندازه کافی برای رد شد از درهای آپارتمان کوچک بودند- قبل از رسیدن به محل از هم جدا شدند و سپس به سرعت در کنار هم در اتاق قرار گرفتند.

به گفته استودیوی بن‌آلن، بخشی از ساخت در کارگاه بصورت ساخت آن در پنج قطعه بزرگ صورت گرفت بصورتی که این قطعات بتوانند از درب‌های استاندارد ساختمان‌های باربیکن عبور کنند. معنای ضمنی آن این است که متصل کردن قطعات به هم در محل تنها چند ساعت محدود زمان می‌برد.

 

این متد ساخت همچنین نشان‌دهنده آن است که این اجزا می‌توانند از هم جدا شده و در هرجای دیگری متصل ‌شوند.

 

این پروژه اتاق خواب چوبی کودک در یکی از 178 آپارتمان بلوک خانه دفوئه قرار می‌گیرد که در سال 1978 بعنوان بخشی از خانه‌های درجه2 باربیکن‌استیت ساخته‌شد. این پروژه آخرین پروژه در میان بازسازی هایی است که در این مجموعه مسکونی صورت می‌گیرد.

 

 

 

اتاق خواب چوبی کودک

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen