اتاق بدون پنجره با ترفندهای موثر در دلباز کردن فضا

اتاق بدون پنجره با ترفندهای موثر در دلباز کردن فضا

طراحی دکوراسیون اتاق بدون پنجره یکی از سخت ترین کارهاست. اگر به ظاهر قضیه نگاه کنید، احتمالا این طراحی نیز مثل طراحی دیگر اتاق ها به نظر برسد و آن قدرها که واقعا هست، شما را درگیر یا نگران نکند، اما نمی توان انکار کرد که بسیاری از اتاق های بدون پنجره به خاطر نادیده گرفتن اهمیت طراحی دکوراسیون و چیدمانی که برای مبلمان انتخاب می شود، در نهایت به فضاهای تنگ و دلگیری تبدیل می شوند که گذراندن وقت در آن ها غیر قابل تحمل و افسرده کننده است. حال این که طراحی این اتاق ها هر چقدر هم که پیچیده تر از اتاق های معمولی باشد، باز هم می تواند با به کار گیری اصول تعیین کننده، می تواند در حد قابل قبول و حتی بی نظیری انجام شود.

نحوه ی طراحی داخلی اتاق های بدون پنجره هم تا حدود زیادی از دکوراسیون سایر اتاق ها پیروی می کند، اما در مواردی خاصی به دقت بیش تر یا راه حل های جایگزین نیازمند است که انجام آن ها می تواند بسیار ساده تر از تصور ما باشد و در عین حال بیش ترین اثر را اعمال کند. در این مطلب ما به دنبال این خواهیم بود که شما را با ترفندهایی آشنا گردانیم که فضای اتاق بی پنجره تان را به معیارهای یک اتاق دلباز و فوق العاده زیبا نزدیک می کند و محیطی را به وجود می آورد که هیچ گاه عدم وجود پنجره در آن را احساس نخواهید کرد. برای آشنایی با این ترفندهای تاثیر گذار، همراه پویانو باشید.

اجسام درخشان

یکی از کارهایی که می توانید با انجام آن باعث شوید فضای اتاق بدون پنجره تان دلباز به نظر برسد، استفاده از لوازمی است که قدرت انعکاس نور دارند. این اجسام باعث می شوند تا هر مقدار نوری که در فضای اتاق وجود دارد، انعکاس پیدا کرده و باعث ایجاد روشنایی بیش تر و حس وجود چند نقطه نورانی در فضا شود که مجموعا می تواند تا حدودی نبود پنجره را جبران کند. استفاده از وسایل دکوری و بشقاب های دیواری استیل و نقره می تواند در این زمینه کارا و مناسب باشد.

آینه قدی

همیشه در اتاقی که از داشتن پنجره محروم است، وجود یک آینه می تواند بهترین گزینه به شمار بیاید. آینه ها در هر ابعادی که باشند، می توانند نبود پنجره را جبران کرده و روشنایی را به فضا بیاورند. هر چه تعداد آینه ها بیش تر باشد، این تاثیرگذاری نیز به مراتب بیش تر خواهد بود. به طور کلی بهتر است از یک آینه ی قدی برای پر کردن جای خالی پنجره در اتاق استفاده شود. آینه های قدی قدرت زیادی در انعکاس و بازتاب دارند و حضورشان باعث می شود نبود پنجره در اتاق را احساس نکنید. آینه ها نور را نیز منعکس کرده و باعث روشن تر شدن و دلباز به نظر رسیدن اتاق می شوند.

پوستر دیواری

این روزها راه های دیگری هم برای جبران مشکلات و کاستی های دکوراسیون ارائه شده است. یکی از این راه ها استفاده از پوسترهای دیواری در تزیین دیوارهای اتاق خواب است. اتاق هایی که پنجره ندارند و کوچک و دلگیر به نظر می آیند را می توان با کمک کاغذ دیواری به فضاهای بازتر و جذاب تری تبدیل کرد. پوسترهای دیواری، خصوصا از انواع سه بعدی که عمق دارند و به فضا بعد و حجم می دهند، باعث می شوند اولا محیط اتاق تان بزرگ تر به نظر آمده و دوما منظره ای که جایش خالی است را در فضا داشته باشید. این پوسترها مدل ها و طرح های متنوعی دارند که با هر نوع سلیقه ای جور در می آیند.

خطوط ساده

این خیلی مهم است که در طراحی اتاق های بدون پنجره از ترفندهای صحیح برای دکوراسیون استفاده کنید. فضایی که پنجره ندارد، برای به کار بردن فرم های نامتعارف و متعدد مناسب نیست. چنین فضایی با ورود این فرم ها به دکوراسیون فقط آشفتگی ذهن را تشدید می کند و ممکن است شما را کلافه کند. در فضایی که پنجره و نور طبیعی وجود ندارد، باید از خطوط نرم و ساده در طراحی استفاده کرد که بهتر است مستقیم و بدون زاویه یا تغییرات ناگهانی باشند.

رنگ روشن در اتاق بدون پنجره

یکی از اصولی که در طراحی داخلی و چیدمان فضاهای بسته و مسلما اتاق هایی که پنجره ای ندارند، به کار می آید، استفاده از رنگ های روشن است. این اصل، تقریبا در میان همه شناخته شده است و کمتر کسی پیدا می شود که با آن آشنا نباشد. به هر حال، لازم به یادآوری است که در اتاق های بدون پنجره باید تا حد امکان از نور مصنوعی استفاده کرد و این امکان در شرایطی به وجود می آید که رنگ دیوارها روشن باشد. رنگ های روشن می توانند نور را تا حد نسبتا کاملی بازتاب داده و به هر چه روشن تر به نظر رسیدن فضا کمک کنند. انتخاب مبلمان نیز بهتر است در صورت امکان در رنگ های روشن صورت بگیرد.

فضای خلوت

یکی دیگر از ترفندهایی که می توانید از آن برای تعدیل کردن فضای داخلی اتاق های بدون پنجره بهره بگیرید، ترفندی است که دکوراتیو به شمار نمی رود، اما دکوراسیون را تحت تاثیر می گذارد. برای این که فضای اتاق شما در وضعیت خود که قابل تغییر هم نیست، دلگیر و آشفته کننده نشود، بهتر است تا می توانید از شلوغ کردن محیط آن جلوگیری کنید. این موضوع، یعنی همان خلوت نگه داشتن فضا تا حد امکان به این معناست که باید از حداقل مبلمان و وسایل استفاده کنید و در عین حال نگذارید فضا به هم ریخته و نامرتب باشد. همین اصل که جزو اصول فنگ شویی به شمار می رود، می تواند تا حد زیادی بر فضای اتاق تان تاثیر بگذارد.

کفپوش براق

کف پوش ها از آن جا که سطح بسیار بزرگی از یک اتاق را به خود اختصاص می دهند، می توانند با ظاهر خود تاثیر بسیار زیادی بر دکوراسیون فضا اعمال نمایند. به همین خاطر است که باید در انتخاب کف پوش مناسب برای اتاق های بدون پنجره دقت کرد. برای اتاقی که به دلیل نبود پنجره از نور طبیعی بهره ای نمی برد و روشنایی آن تنها به نور چراغ ها وابسته است، اهمیت زیادی دارد که کف پوش بتواند همان مقدار نور را به خوبی در فضا بازتاب داده و در نتیجه روشنایی فضا را چند برابر کند. کفپوش های براق می توانند از این لحاظ مناسب باشند.

گالری کوچک

در اتاقی که به خاطر نبود پنجره از چشم اندازی نیز برخوردار نیست، باید تا جایی که می توان این موضوع را جبران کرد. اگر پنجره ای نیست که به اتاق شما یک منظره ی زیبا بدهد، خودتان باید آن منظره را به وجود آورید. برای این کار می توانید از تابلوها استفاده کنید. اگر راستش را بخواهید، هیچ اهمیتی ندارد که تصویر داخل تابلو دقیقا یک منظره باشد. تنها چیزی که مهم است، داشتن یک نقطه جذاب در اتاق است که بتوان به جای پنجره به آن چشم دوخت. شما می توانید با آویزان کردن یک تابلوی بزرگ یا چند تابلوی کوچک تر این کار را به سادگی انجام دهید.

اتاق بدون پنجرهنورپردازی مناسب

یکی دیگر از نکاتی که باید در طراحی دکوراسیون اتاق بدون پنجره تان به خاطر داشته باشید و حتما در اجرای آن توجه و وسواس به خرج دهید، نحوه ی نورپردازی اتاق است. نورپردازی یک اتاق بدون پنجره را می توان از نورپردازی هر فضایی مهم تر تلقی کرد؛ چرا که اتاق بدون پنجره از هیچ نوری جز نور مصنوعی برخوردار نیست و در نتیجه اگر نورپردازی آن به صورت مناسب صورت نگیرد، احتمالا برای شما فضایی را به ارمغان می آورد که بسیار دلگیر و غیر قابل تحمل خواهد بود. یک نورپردازی ملایم اما مناسب که بتواند تمام فضا را روشن کند، می تواند فضای اتاق را بسیار دلبازتر کرده و نبود پنجره را تا حد زیادی از نظر بپوشاند.

 

 

 

تحریریه پویانو