آیا نصب تلویزیون بالای شومینه مناسب است؟ (قسمت دوم)

نصب تلویزیون بالای شومینه

آیا نصب تلویزیون بالای شومینه مناسب است؟ (قسمت دوم)

در ادامه موضوع قبل که دلایل مخالفت با نصب تلویزیون بالای شومینه را از زبان طراح مشهور و مجرب، Tamara Leicester مطرح کردیم، در اینجا می‌پردازیم به دلایل تایید این موضوع توسطMatt Clawson مدیر کمپانی ساخت و ساز Clawson Construction :

 

من یک مهندس ساختمان مناطق لوکس نشین در کالیفرنیا هستم. و اما دلایل موافقت من:

ما امروزه در شیب تند تغییرات بزرگ قرار داریم. ما می‌دانیم که اجداد ما در گذشته غذای خود را بر روی همین  آتشدان ها می‌پخته اند و جسم و روح خود را با آن گرما می‌بخشیدند اما دوستان، امروزه نیازهای ما تغییر کرده‌اند و به جای آن آتشدان قدیمی این صفحه 60 اینچی تلویزیون هاست که گرما بخش روح خانه و خانواده ها شده است. شومینه ها دیگر نقطه عطف زندگی های روزمره ما  نیستند.

نصب تلویزیون بالای شومینه
نصب تلویزیون بالای شومینه

پس زمینه

صفحه‌های پلاسمای تلویزیون ورق را برگردانده. قطعا در گذشته امکان آویزان کردن آن تلویزیون‌های حجیم و سنگین در بالای شومینه وجود نداشت اما امروزه با وجود تلویزیون های نسل جدید این امکان فراهم شده و طراحان نیز از آن بسیار بهره برده‌اند.

در حال حاضر فاکتورهای زیادی وجود دارند که طراحان هنگام طراحی یک اتاق نشمین با آن روبرو هستند مثل محدودیت فضا، مسیر حرکت آزادانه، طرح و چیدمان مبل و مان، منظره و همین طور شومینه و تلویزیون. اما طولی نشکید تا اینکه این راه حل ساده امکان‌پذیر شد. چیزی نگذشت که این مدل توسط بسیاری از متخصصان طراحی و خانواده‌ها مورد پذیرش و استفاده قرار گرفت که خود سندی بر مزیت‌های آویزان کردن تلویزیون بالای شومینه است.

نصب تلویزیون بالای شومینه
نصب تلویزیون بالای شومینه

چرا از نظر او نگرانی‌ها راجب این موضوع بی مورد است؟

به تدریج محصولات جدیدتر و مقرون به صرفه‌تر وارد بازار شده‌اند تا نصب تلویزیون بالای شومینه را راحت‌تر و اقتصادی‌تر کنند. قیمت خود تلویزیون هم پایین‌تر آمده و لوازم و قالب‌های متنوع نصب آن بر روی دیوار هم از کمپانی‌هایی همچون MantelMount  و  Dynamic Mounting امکان تغییر جهت و زاویه تلویزیون را بر روی دیوار به هر جهتی که مورد نظر شما باشد به راحتی می‌دهد. یکی از چالش‌هایی که طراحان  با آن روبرو هستند قرار دادن تلویزیون در موقعیت پایین‌تر است تا درست در مقابل خط دید چشم بیننده قرار گیرد. شاید همین دغدغه منجر به افزایش محبوبیت شومینه‌های افقی با ارتفاع کمتر شده است تا امکان نصب تلویزیون در موقعیت پایین‌تر را فراهم آورد.

 

همچنین در نصب‌های جدید،  قابلیت جابجایی موقعیت تلویزیون هم وجود دارد که می‌توان ارتفاع آن را به حد مناسب رساند. اما حقیقت این است که اکثر اوقات خانواده‌ها نیازی به این دست کاری‌ها نمی بینند و از نظرشان موقعیت تلویزیون در بالای شومینه برای تماشا کردن کاملا مناسب است.

نصب تلویزیون بالای شومینه
نصب تلویزیون بالای شومینه

در گذشته نصب تلویزیون در چنین جایی کار بسیار ریسکی و پر زحمتی بود اما امروزه در بسیاری از خانه‌های جدید آن محل از پیش کابل کشی داخلی شده و نصب آن را بسیار راحت کرده است. اگر در اطراف شومینه سنگ کاری شده باشد کار کمی چالش برانگیز می‌شود که آن هم توسط مهندسان با تجربه الکتریکی حل خواهد شد.

 

در مورد آسیب به تلویزوین در اثر گرما هم باید گفت که من همچنان با این مورد حل نشده در تمامی طراح‌ها مواجه هستم اما طاقچه داخلی شومینه گرما را با اندازه کافی منحرف می‌کند اما باز هم همیشه باید مراتب امنیتی را طبق پیشنهادات نصاب شومینه رعایت کرد.

نصب تلویزیون بالای شومینه
نصب تلویزیون بالای شومینه

ما ممکن است در مورد بسیاری از چیزها متفق القول باشیم اما نصب تلویزیون بالای شومینه یک انتخاب شخصی است و هر کسی این آزادی را دارد که خودش در مورد آن تصمیم بگیرد. به علاوه اگر شما واقعا دراز کشیدن بر روی کاناپه را ترجیح می‌دهید پس ارتفاع بیشتر تلویزیون تماشا کردنش را راحت‌تر می کند در حالی که اگر پایین‌تر بود باید حتما گردن خودتان را به سمت آن کج می‌کردید.

 

منبع: houzz

تحریریه پویانو| نزاکتی