آیا نصب تلویزیون بالای شومینه در طراحی داخلی منزل مناسب است؟

نصب تلویزیون بالای شومینه

آیا نصب تلویزیون بالای شومینه در طراحی داخلی منزل مناسب است؟

آیا نصب تلویزیون بالای شومینه در طراحی داخلی منزل مناسب است؟ ما در اینجا یک متخصص طراحی داخلی را انتخاب کردیم تا نظرات خود را درباره سوال مطرح شده به صورت موردی بررسی کند. Tamara Leicester از کمپانی طراحی داخلی Tamara Heather مخالف نصب تلویزیون بالای شومینه است. در زیر به دلایل این مخالفت از زبان او می‌پردازیم.

نصب تلویزیون بالای شومینه
نصب تلویزیون بالای شومینه

من یک طراح داخلی با 20 سال سابقه کار و تجربه در طراحی‌های تجاری- تبلیغاتی و مسکونی هستم و 5 سال است که کمپانی خودم را دارم. من مدرکم را از دانشگاه کورنل در رشته طراحی داخلی و بیزنس گرفته ام. تا کنون تعداد بی شماری اتاق نشمین و شومینه های بسیار مدرنی را طراحی کرده ام و اما دلایل مخالفت من:

من ایده سنتی داشتن یک آتشدان در داخل خانه را خیلی می‌پسندم چرا که نمادی از قلب روشن خانه است. اتاق نشیمن جایی است که کاربردهای گوناگونی دارد: مکانی برای استراحت، آرامش، گپ زدن، مطالعه، گذراندن وقت با دوستان و بالاخره تماشای تلویزیون است. اما از نظر من گذاشتن تلویزیون بالای سر شومینه تلویزیون را به مهم‌ترین نقش در اتاق تبدیل می‌کند. صادقانه بگویم از نظر من این ایده بسیار غم انگیز است اما دغدغه بزرگتر من از دیدگاه زیبایی‌شناسی است. اغلب تلویزیون‌ها کاملا غیر جذاب هستند مخصوصا زمانی که خاموش هستند و اینکه ارتفاعشان در بالای سر شومینه برای تماشا کردن بسیار زیاد است.

 

نصب تلویزیون بالای شومینه
نصب تلویزیون بالای شومینه

پس زمینه

این بحث اغلب همیشه هنگام طراحی اتاق نشیمن در هر پروژه‌ای برای من پیش می‌آید. در اغلب خانه‌ها چه جدید و چه قدیمی شومینه به عنوان نقطه عطف اتاق طراحی شده است. این در واقع جالب‌ترین نوع معماری است به طوریکه کاملا نظر افراد را به خود جلب می‌کند. طبیعتا هنگام چیدمان اتاق تمایل بر این است که کل مبلمان حول محور کانونی اتاق قرار گیرند و مسلم است که سعی بر این است که تلویزیون در مرکز دید قرار گیرد. اما مشکل و دوگانگی از جایی آغاز می شود که افراد می‌خواهند به جای یک تابلوی زیبای نقاشی یا قطعه هنری تلویزیون‌شان را درست بالای مرکز توجه یا همان شومینه قرار دهند. من مردی را دیدم که اصرار داشته تلویزیون را بالای شومینه نصب کند اما همسرش کاملا با این کار مخالف بوده است من می توانم راهکارهای دیگری برای حل مشکل پیشنهاد بدهم اما نهایت تصمیم با خودتان است.

نصب تلویزیون بالای شومینه
نصب تلویزیون بالای شومینه

نگرانی اصلی

اصلی‌ترین دلیلی که می توانم به ارباب رجوع خود بگویم که چرا تلویزیون را بالای شومینه قرار ندهد کاملا واضح است! 99% شومینه ها ارتفاع زیادی از زمین دارند و در نتیجه تلویزیون در ارتفاعی بسیار بالاتر از حد استاندارد قرار می گیرد و تماشای آن راحت نخواهد بود به طوریکه اگر شما برای تماشای تلویزیون مجبور باشید چانه خود را بالا بگیرید یعنی ارتفاع آن استاندارد نیست.

نگرانی دیگر من از دید زیبایی شناسی است. اگر شما یک شومینه سنگی بسیار زیبا دارید یا یک شومینه طرح قدیمی چوبی، قرار دادن یک صفحه تلویزیون بزرگ و سیاه کاملا ناشیانه است. نیاز به توضیح ندارد که آویزان شدن سیم ها و کابل تلویزون از دیوار و از کنار شومینه اصلا منظره دلچسب و جذابی نخواهد بود.

سوم آنکه گرمای حاصل از شومینه برای تلویزیون خطرناک و آسیب رسان است و اگر اتفاقی برایش بیوفتد در صورت آویزان بودن از دیوار ممکن است شامل گارانتی هم نشود.

نصب تلویزیون بالای شومینه
نصب تلویزیون بالای شومینه

راهکارهای جایگزین

در هر صورت همیشه تعدادی صندلی به صورت مایل یا اوریب به سمت تلویزیون قرار می‌گیرند و این امری طبیعی است از آنجا که تماشای تلویزیون فقط یکی از چندین فعالیتی است که در یک اتاق نشمین انجام می شود.

پیشنهاد من این است که تلویزیون را در یک سمت شومینه یا بر روی دیوار دیگری قرار دهید غالبا 3 تا 4 صندلی را می توان مستقیما جلوی تلویزیون قرار داد که برای خانواده های امروزی معمولا کافی است. به عقیده من صندلی های مفصل دار و تا شونده گزینه بسیار خوبی می تواند باشد که به چیدمان انعطاف می دهد.

 

 

منبع: houzz

تجریریه پویانو | نزاکتی