آموزش دوخت روکش جعبه دستمال کاغذی : خودتان در منزل طراحی کنید!

آموزش دوخت روکش جعبه دستمال کاغذی : خودتان در منزل طراحی کنید!

آموزش دوخت روکش جعبه دستمال کاغذی : این روزها مدل های متنوعی از جعبه های دستمال کاغذی وجود دارد که می توانید انتخاب کنید، اما اگر حقیقت را بخواهید، هیچ کدام آن طور که باید با چیدمان منزل تان ست نخواهند شد. اینجاست که باید خودتان دست به کار شوید و جای دستمال کاغذی تان را طراحی کنید. تهیه کردن جای دستمال کاغذی کار سختی نیست و اگر با کمی ذوق همراه شود، فوق العاده از کار در خواهد آمد.

روش های مختلفی برای آموزش دوخت روکش جعبه دستمال کاغذی وجود دارد. یکی از این روش ها دوخت روکش است که روی سطح جعبه دستمال کاغذی را می پوشاند و به آن ظاهر شکیل و دلخواه تان را می دهد. مسلما این کار به هنر خیاطی نیاز دارد، اما در کل راحت خواهد بود. این که شما چه نتیجه ای از کار انتظار دارید، به زمانی که برای انجام آن اختصاص می دهید، برمی گردد. اگر بخواهید، می توانید با یک دوخت ساده هم به نتیجه برسید، اما در صورت تمایل می توان از تزیینات بیش تر نیز استفاده کرد. یکی از ویژگی های خوب این روش، باز بودن دست شما در انتخاب پارچه ای است که برای دوخت انتخاب می کنید. مسلما اگر مقداری از پارچه رومبلی، روکش کوسن ها یا پرده ها را در اختیار داشته باشید، می توانید یک روکش زیبا برای جعبه های دستمال کاغذی بدوزید که با چیدمان منزل تان نیز ست شود.

برای این که روش دوخت جای جعبه دستمال کاغذی را یاد بگیرید، همراه پویانو باشید.

وسایل مورد نیاز:

  • پارچه
  • قیچی
  • خط کش
  • شابلون
  • حلقه پرده
  • چرم

اولین کاری که باید انجام دهید، اندازه گیری ابعاد یک جعبه دستمال کاغذی است. برای این کار باید همه وجوه جعبه را اندازه بگیرید. سپس الگوی کار را کمی بزرگ تر از ابعاد اندازه گیری شده روی پارچه ای که انتخاب کرده اید، علامت بزنید. بهتر است الگو را پشت پارچه بکشید تا بعدا معلوم نشود.

شکل الگو باید فرم یک مکعب مستطیل در حالت مسطح را داشته باشد که وجه زیرین آن حذف شده است. الگو را به دقت علامت بزنید تا بعدا در هنگام دوخت به مشکل برخورد نکنید. الگوی تهیه شده را از روی خطوط برش بزنید.

شکل نهایی الگوی بریده شده باید شبیه صلیب و چیزی مانند تصویر زیر باشد. یک بار لبه ها را روی هم قرار داده و امتحان کنید. در صورتی که دقیق علامت زده باشید، لبه ها باید به خوبی به هم برسند و فرم یک مکعب مستطیل را تشکیل دهند.

به کمک خط کش، مرکز کار را مشخص کنید و علامت بزنید. البته می توان این کار را چشمی نیز انجام داد و به صورت تقریبی علامت زد، اما برای این نتیجه کارتان بی عیب و نقص باشد، استفاده از خط کش توصیه می شود.

سپس به کمک یک شابلون دایره ای و به مرکز نقطه ای که علامت زده اید، یک دایره کوچک در قسمت میانی بکشید. این دایره را بعدا با برش به محل بیرون کشیدن دستمال کاغذی تبدیل خواهید کرد.

برای مرحله بعد به حلقه پرده احتیاج خواهید داشت. این حلقه ها را می توانید به راحتی از مراکز فروش تجهیزات پرده تهیه نمایید. حلقه پرده را برای محکم کردن لبه های حفره علامت زده شده نیاز خواهید داشت.

گوشه کوچکی از دایره علامت زده شده را با استفاده از یک کاتر برش بدهید. سپس قیچی را از قسمت شکاف داده شده وارد کنید و دایره را با دقت ببرید. بعد از جدا کردن دایره، حلقه را به حاشیه حفره ایجاد شده وصل کنید.

پارچه را به حالت پشت و رو درآورید و لبه های کار را روی هم قرار دهید. این که پیش تر گفته شد اندازه الگو را بزرگ تر از ابعاد جعبه دستمال کاغذی در نظر بگیرید، به این خاطر بود که بتوانید لبه ها را روی هم انداخته و چرخ کنید. بعد از پایان کار، اندازه روکش دوخته شده برای جعبه مناسب خواهد بود.

پارچه را برگردانید و لبه های پایینی کار را نیز چرخ کنید. اینجا کار دوخت به پایان می رسد و جای دستمال کاغذی قابل استفاده است، اما اگر می خواهید به تزیین آن بپردازید، می توانید مرحله بعد را نیز دنبال کنید.

شما می توانید برای چهار گوشه روکشی که دوخته اید، چهار تکه چرم در اندازه کوچک تهیه کرده و به اندازه های مساوی برش دهید. این تکه ها صرفا برای تزیین به کار می روند و کاربرد دیگری ندارند.

تکه های چرم را روی لبه های روکش قرار داده و چرخ کنید. این تکه ها را می توانید با دست نیز بدوزید، ولی دوخت آن ها با چرخ خیاطی ظریف تر خواهد شد.

 

 

 

 

 

تحریریه پویانو

آموزش دوخت روکش جعبه دستمال کاغذی

عکس ها برگرفته از Make It and Love I