6 مکان برای استفاده از مدل های کاشی سکه ای در دکوراسیون منزل

6 مکان برای استفاده از مدل های کاشی سکه ای در دکوراسیون منزل

مدل های کاشی سکه ای ؛ آیا به دنبال کاشی‌هایی با ظاهر پویا و جذاب هستید؟ کاشی های سکه ای با خود اصالت و نشاط را به هر خانه وارد می‌کنند. از اوایل دهه 1900 میلادی کاشی‌های سکه ای در اشکال کاملا گرد آمده اند تا با تقریبا هر نوع سبک طراحی اعم از ویکتوریایی، ییلاقی، مدرن اواسط قرن بیستم و معاصر بتوانند هماهنگ باشند.

کاشی های سکه ای در ابتدا به عنوان کفپوش استفاده می‌شدند اما امروزه انتخاب خوبی برای دیوار بین کابینتی، کاشی دیوار و حتی ستون ها هستند و با توجه به گزینه های ممکن برای طرح و رنگ به نظر می‌رسد که هیچ گاه از جذابیت کاشی های سکه ای کم نخواهد شد.

کاشی های سکه ای شکل گرد دارند و معمولا قطر آن ها بین ¾ تا 1 اینچ می‌باشد. پیدایش آن ها در اوایل دهه 1900 میلادی بود و معمولا از پروسلین(چینی) سفید بدون لعاب ساخته می‌شدند. کیتلین واکر از شرکت Mercury Mosaics می‌گوید:« در آن زمان رنگ سفید به عنوان یک رنگ تمیز و بهداشتی در نظر گرفته می‌شد و اعتقاد بر این بود که جلوی شیوع بیماری را می‌گیرد». کاشی های رنگی و نیز نقش و نگاردار مانند آن هایی که حاشیه رنگی دارند یا طرح های گلدار دارند بعدها محبوبیت پیدا کردند.

امروزه کاشی های سکه ای جای خود را در طراحی دکوراسیون باز کرده‌اند شاید به خاطر این که آن ها در تقریبا هر نوع فضایی چه قدیمی و مدرن نمای زیبایی دارند.

در این جا نحوه استفاده درست از آن ها را بیان کرده ایم.

دیوار پشت سینک

دیوارهای پشت سینک حمام و آشپزخانه دو تا از رایج ترین مکان ها برای نصب این نوع کاشی‌ها هستند. مزیت آن این است که دیوار پشت سینک فضای کمی را اشغال می‌کند و نصب آن بدون زحمت است.

همانند این دیوار پشت سینک واقع در خانه‌ای به سبک دهه 1950 میلادی، کاشی های سکه ای می‌توانند در کنار هم به صورت طرح دار و تاریک و روشن نصب شوند.

یا مانند این یکی ظاهری برجسته و خیره کننده داشته باشند. به رنگ های اسمارتیزی آن ها توجه کنید. این کاشی سکه ای در یک پالت رنگی خاص توسط شرکت Mercury Mosaics ساخته شده است.

اکثر کاشی های سکه ای توسط ماشین ساخته شده و ضخامت 5 میلی متر(0.198اینچ) دارند. با این حال شرکت Mercury Mosaics تمام موزیک های تولیدی خود را با دست می‌سازد و کاشی های آن ها ضخامت 6 میلی متری دارند. صنعتگران این شرکت ابتدا با یک بلوک 25 پوندی بزرگ درست از خاک رس کارشان را شروع می‌کنند، سپس آن را از قالب درمی آورند و آن ها را با قالب های شیرینی پزی برش داده می‌گذارند تا خشک شود. لعاب زدن دستی هر کدام از این قطعه ها مرحله بعدی کار است. بعد از آن هر کدام از آن ها را روی یک شبکه توری با دست می‌چسبانند. Walker می‌گوید آن ها در تشخیص تفاوت های ظریف و کوچک بین کاشی ها ماهر شده اند. درحالی که آن ها تضمین نمی‌کنند که تمام فضاهای بین آن ها دقیقا یکسان است اما این کار زیبایی هنری خودش را دارد و ارزشمند است.

قیمت گذاری کاشی های سکه ای کاملا به دست ساز یا ماشینی بودن آن ربط دارد. کاشی هایی که توسط ماشین ساخته شده اند قیمتی بین 6 تا 30 دلار در ازای هر ورقه دارند که هر ورقه نیز مساحتی نزدیک به یک فوت مربع دارد.

کاشی های سکه ای ماشین ساخته در رنگ های زیبای متعددی هم یکدست و هم دو رنگ(که معمولا حاشیه کاشی با رنگ متضاد نقاشی شده است) عرضه می شوند.

کاشی های دست ساز به خاطر ماهیت سفارشی بودن شان هزینه بیشتری دارند. کاشی های سکه ای تولید شده توسط شرکت     Mercury Mosaic  در ازای هر فوت مربع 136 دلار قیمت دارند اما این به طور سفارشی برای شما ساخته می‌شود و می توانید آرایش رنگی، طرح و نحوه چیدمانشان را خودتان انتخاب کنید.

کاشی پولکی ؛ کاشی استخری
کاشی پولکی ؛ کاشی استخری

کاشی دیوار

کاشی های سکه ای یکی از چند مدل کاشی هایی است که می توان آن را هم روی کف و هم روی دیوار نصب کرد. بیشتر کاشی های دیواری برای استفاده در کف مناسب نیستند و اندازه های آن ها اغلب متناقض است.

کاشی کردن کامل یک دیوار با کاشی های سکه ای ظاهری بافت دار و یکنواخت ایجاد می‌کند بدون این که ظاهر زیاد شلوغ یا نقطه نقطه داشته باشند. درجه نرمی یا کنتراست نیز بستگی به رنگ دوغاب انتخابی دارد. یک دوغاب با کنتراست رنگی بالا نظیر دوغاب سیاه با کاشی سفید یا برعکس گرافیکی تر از دوغابی است که با رنگ پس زمینه کاشی ها هماهنگ است(همانند آن چه در این حمام معاصر می بینید).

این کاشی های سکه ای صدفی که روی نیمه پایین دیوار نصب شده اند ظرافت زنانه ای به این حمام سنتی می‌افزایند. یکی از مواردی که باید هنگام نصب کاشی های سکه ای بر روی دیوار توجه کنید این است که آیا تولید کننده، کاشی لبه نیز تولید می‌کند یا نه. زیرا اگر کاشی ها کل دیوار را از این گوشه به آن گوشه نپوشانند لبه ی رسی کاشی‌های سکه ای حاشیه نمایان هستند مگر این که برای پوشاندن آن از کاشی های لبه انحنادار یا خطی مدادی استفاده شود.

انحنای کاشی های لبه دار انحنادار با لعاب پوشیده شده است و سایزی بین 2 تا 6 اینچ دارند. یک کاشی خطی مدادی مثل یک خودکار باریک است. با این حال همه تولیدکنندگان لبه های کاشی‌های خطی را روکش نمی‌کنند و برخی از تولیدکنندگان حتی هیچ گونه کاشی برای مرزهای کاشی کاری تولید نمی‌کنند. در تصویر بالا در جایی که کاشی های سکه ای خاتمه می‌یابند از یک کاشی حاشیه ای شفاف سه تکه ای استفاده شده است.

کاشی سکه ای

به علاوه همانطور که در عکس دیوار این حمام مشاهده می‌کنید کاشی های سکه ای از چوب پنبه های گرد نیز ساخته می شوند. چوب پنبه ذاتا در مقابل رشد قارچ و باکتری مقاوم است.

ویژگی های تاکیدی

کاشی هایی سکه ای را می توان همچون یک برچسب با بریدن ورقه به طول دلخواه روی مکان تعیین شده نصب کرد. در این دیوار حمام از کاشی‌های سکه ای ساخته شده توسط Ann Sacks استفاده شده است که لعاب حاشیه آن ها تیره تر از بقیه کاشی می‌باشد و نتیجه آن ظاهری گرافیکی تر می باشد. طراح این کاشی ها را روی طاقچه دیوار و کفپوش نیز استفاده کرده است.

کاشی سکه ای

نیاز نیست که همیشه از الگوهای متعارف استفاده کنید. اجازه دهید این کاشی های سکه ای نشان دهنده خلاقیت و اندکی ذوق باشند. در این جا یک یا دو اینچ کاشی سکه ای اطراف یک طاقچه گوشه‌ای را قبل از این که رنگ آن به آبی تغییر کند پوشانده است.

کاشی های تاکیدی اجازه می دهند تا طرح شما برجسته و خیره کننده باشند، همانند این کاشی ساخته شده توسط  Mercury Mosaics که با حاشیه تزئینی آبی رنگ خاتمه پیدا کرده است.

اگر یک دیوار بین کابینتی با کاشی سکه ای برای شما زیادی خیره کننده است، می توانید یک بخش از بالای گاز را با آن ها پوشانده و اطراف آن را با کاشی هایی رنگ خنثی احاطه کنید. در این آشپزخانه سنتی واقع در شیکاگو، کاشی های سکه ای ساخته شده توسط Sonoma Tilemakers با کاشی های پیاده رو مربوط به Pratt و Larson احاطه شده است.

کفپوش

در اوایل استفاده از کاشی های سکه ای هم در ساختمان های تجاری و هم مسکونی مخصوصا به عنوان کفپوش ضد لغزش حمام استفاده می‌شدند. این چینش با کاشی‌های سکه ای خاکستری، سفید و زرد ساخت Waterworks ظاهری دعوت کننده و نشاط بخش دارد.

دوغاب خاکستری کم رنگ باعث شده تا رنگ های خنثی بیشتر شوند و این موجب شود تا رنگ های سفید و زرد نمایی درخشان تر و برجسته تر پیدا کنند.

کاشی های سکه ای خاکستری و سفید در یک طرح تصادفی به این حمام پرروح جلوه نشاط بخش می دهد. کاشی های سکه ای معمولا به دوغاب ماسه ای نیاز دارند چرا که فواصل مشترک بین آن‌ها در توری 1/8 اینچ یا بیشتر است.

کاشی های سکه ای شیشه ای به فضا عمق می‌دهند و همانطور که در کفپوش این حمام نوسازی شده دهه 1940 نشان داده شده است نور از روی این سطوح شیشه ای منعکس شده و سایه می‌سازد. از آن جایی که شیشه شفاف است، دوغاب باید تا جای ممکن نازک بوده و بدون ماسه باشد. وگرنه ماسه های دوغاب سطوح شیشه را خط می‌اندازد.

کاشی های سکه ای را می‌توان با آب و صابون ملایم تمیز کرد. کاشی های سکه ای شیشه ای را نیز می‌توان به روش مشابه یا با شیشه پاک کن با PH خنثی تمیز کرد.

همه نوع کاشی به خصوص موزاییک های کوچک نظیر کاشی های سکه ای باید بعد از نصب شدن با دوغاب آب بندی شوند تا از لکه گرفتن شان جلوگیری شود. درصد بالای دوغاب نسبت به کاشی و ماهیت هندسی این نوع کاشی ها طوری است که اگر دوغاب بین آن ها لکه شود کاملا مشخص و نمایان است.

کاشی سکه ای
کاشی سکه ای

ستون ها

زمانی که صحبت از مکان نصب این کاشی ها باشد شاید به ذهن تان هم خطور نکند که می‌توان ستون ها را نیز نام برد، با این حال کاشی های سکه ای را می‌توان به زیبایی روی سطوح ستون ها نصب کرد. تنها چیزی که باید به آن توجه کنید این است که نقطه پایینی و شروع کاشی ها به هم می‌رسند یا نه، که این باید با اندازه گیری دور ستون، سایز کاشی ها و فواصل آن ها روی شبکه توری به دقت محاسبه شود. این ستون در این آشپزخانه که دارای سبک صنعتی و دکو می‌باشد به کانون توجه فضا تبدیل شده است.

شومینه ها

اگر کاشی های سکه ای روی ستون های شما به خوبی نصب نمی‌شدند می توانید آن ها را اطراف شومینه نصب کنید. کاشی سکه ای متالیک و مسی روی این شومینه درخشش زیبایی به این زیرزمین معاصر واقع در واشنگتن می بخشد.

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

برگرفته از: houzz