طراحی منظر و معماری منظر چه فرقی دارند؟

طراحی منظر و معماری منظر

طراحی منظر و معماری منظر چه فرقی دارند؟

تفاوت طراحی منظر و معماری منظر چیست؟

شاید اولین بار، هنگام پرسش سوال تفاوت بین طراحی منظر و معماری منظر چیست؟ پاسخ دادن به آن، آسان به نظر بیاید، به خصوص اگر اطلاعات و آشنایی خوبی در زمینه رشته های مختلف معماری و گرایش های آن داشته باشید، اما اشتراک میان بازه های حرفه ای و تخصصی گرایش های متخلف منظر باعث شده است گاهی تمایز و تشخیص آنها از یکدیگر سخت و مبهم به نظر بیاید، در هر حال این مطلب برای تمام علاقمندان به منظر و شاید مشتاق تحصیل در این رشته و افرادی که در جستجوی فرد متخصص مورد نیاز برای طراحی منظر و فضای سبز  می باشند مفید خواهد بود:

 

طراحی منظر و معماری منظر

منبع تصویر

-طراحی باغ  GARDEN DESIGNER

به طور معمول اصل این رشته از رشته باغبانی می باشد. تمرکز اصلی بر روی ترکیبات و تزئینات کاشت گیاهان و مجموعه ای از گونه های مختلف گیاهی می باشد که ویژگی و ظاهر باغ دلخواه را فراهم می کند.

-طراحی منظر LANDSCAPE DESIGNER

طراحی و اجرای ویژگی های منظر سخت ( پاسیو، دیوارهای حائل، مسیر های حرکتی و پیاده روها) و ساخت و سازهایی مانند نرده ها، دروازه ها و آلاچیق ها به علاوه ویژگی های منظر نرم مانند کاشت گیاهان .

-معماری منظر LANDSCAPE ARCHITECTURE

برای اینکه به عنوان یک معمار منظر شناخته شوید، حتما لازم است که مدرک کارشناسی و یا لیسانس رشته معماری منظر را پس از تحصیل در این رشته بدست آورده باشید، تا بتوانید در پروژه های منظر طراحی و کار کنید.

توانایی و دانشی که یک معمار منظر دارد شامل موارد زیر می شود:

  • توانایی شناسایی و حل و فصل مسائل  پیچیده خاکبرداری و زهکشی
  • نقشه های طراحی و اجرای مفهومی
  • طراحی مدارک و پلان های مربوط به سازه های فضاهای بیرونی و عناصر منظر سخت ( منظر سخت شامل تمام عناصر و ویژگی های منظر مانند مسیرهای حرکتی، سنگفرش ها، المان ها، حوضچه و استخر، مجسمه، دیوارها و غیره می شود)
  • تخصص در روش های اجرایی و شناخت متریال ها
  • درک و شناخت پوشش های گیاهی در زمینه اکوسیستم محلی
  • حل  اختلافات ارتفاعی، جانمایی و تعیین خطوط طراحی برای عابرین و محل پارک خودرو

یک معمار منظر تمام ویژگی های سایت و محیط مورد نظر برای طراحی را در نظر می گیرد و در تمام ابعاد فضایی اقدام به طراحی می کند. او همه عناصر طراحی را با هم ادغام می کند و یک منظر با رعایت ویژگی های عملکردی و زیبایی بصری خلق می کند.

این موارد لازم است تا یک معمار منظر توانایی این را داشته باشد و از عهده پروژه های منظری که ممکن است دارای اختلاف سطوح فراوان و پیچیدگی های خاص خود باشد برآید. دامنه کاری معمار منظر بیشتر بر روی سایت پلان، برنامه ریزی شهری و منطقه ای، پارک و بوستان ها می باشد، همچنین حفظ تاریخی و طراحی باغ را نیز شامل می شود.

بنابراین تفاوت اصلی بین معماران منظر و طراحان منظر در این است که طراحان منظر در پروژه های کوچکتر و اغلب برای پرژه های مسکونی کار می کنند. تعداد کمی از افرادی که به عنوان طراح منظر کار میکنند ممکن است به صورت تجربی آموخته باشند و باقی به صورت دوره های آموزشی کوتاه مدت و یا شرکت در کلاس های موسسات آموزشی فضای سبز وارد این رشته مستثقل شده باشند. در حال حاضر رشته ای به نام طراحی منظر در دانشگاه ها برای ارائه مدرک وجود ندارد. با این حال انجمن تخصصی طراحان منظر (Association of Professional Landscape Designers (APLD) در آمریکا وجود دارد که برنامه های آموزشی با ارائه مدرک از این انجمن برای علاقمندان ارائه می دهد. اغلب بودجه و هزینه درخواست طراحی و اجرای یک پروژه توسط یک معمار منظر بالاتر از طراح منظر می باشد.

 

تحریریه پویانو| پردیس ترکمان زاده

 

در رابطه با این مطلب بیشتر بخوانید:

طراحی باغ های رسمی و هندسی

چگونه آثار هنری و دکوری را برای باغچه خود انتخاب نماییم؟

طراحی پاسیو های زیبای و حیاط خلوت

 

پویانو را در اینستاگرام دنبال کنید

به کانال تلگرام پویا نو بپیوندید