طراحی پلازا Gino Valle / شرکت معماری Valle Architetti Associati

طراحی پلازا Gino Valle / شرکت معماری Valle Architetti Associati

طراحی پلازا Gino Valle

معماری : شرکت Valle Architetti Associati

موقعیت: پورتلو، میلان، ایتالیا

سرپرستان طراحی: Gino Valle, Pietro Valle, Piera Ricci Menichetti

Gino Valle Square / Valle Architetti Associati

پلازای جدید یادبود Gino Valle، که در رأس برنامه های توسعه شهری منطقه پورتلو قرار داشته، همزمان با گشایش نماشگاه اکسپو 2015 به روی همگان گشوده شد.

 

این میدان که بزرگترین میدان شهر میلان می باشد، از طریق یک مسیر چرخشی قابل دسترسی است که از پارک سیتی لایف شروع شده، کلیه پاویون های نمایشگاه را پشت سر می گذارد و در نهایت به پارک های کمربندی غرب شهر و محل نمایشگاه جهانی ختم می شود.

فضای عمومی و پیاده رو، عناصر ارتباط دهنده ساختمان های مختلفی هستند که سطح شیب دار میدان بزرگ مقابل نمایشگاه سابق میلان را احاطه کرده اند.

میدان پهنای زیادی دارد و سطح آن با شیب 5 درجه از زمین فاصله گرفته، در حالی که محور قطری آن در ابتدای محیط با زاویه 45 درجه جهت تاکید بر اهمیت نمایشگاه قبلی تغییر جهت داده است. این محور تا فضای پیاده رو ادامه یافته، به پارک ختم شده و آکس های پلان کلی پورتلو را تعریف می کند. محوطه ساختمان شامل دو طبقه در زیرزمین و یک طبقه بالای آن می شود. این بخش شامل فضای پارک ماشین، تاسیسات، ورودی های ساختمان، فضاهای تجاری و یک رستوران می شود. بنابراین کاربرد این محیط تنها به قدمگاه محدود نشده، بلکه مجهز به عملکردهای مختلف، حیاط های روباز و شبکه ای می باشد که به فضاهای بالا سرویس می دهد.

محوطه شامل سه ساختمان است که فضای پلازا را تعریف کرده و در کنار دیگر ساختمان های اطراف خطوط بصری همپوشان به وجود آورده که با توجه به شیب رو به بالا یا پایین خود با یکدیگر تفاوت دارند. همان طور که طراحان اشاره کرده اند، این ساختمان ها سه کوهستان شهری به وجود آورده که فرم پورتلو را تعریف می کنند.

این سه ساختمان که دارای عملکردهای تجاری و اداری هستند، محیط میدان را تعریف کرده و همچنین یک فضای میانی را در بر می گیرند که به طور همزمان به همه فضاهای اطراف باز می باشد. حجم این ساختمان ها با فرم و تاثیر روشنایی تعریف شده است. پانل های پوشاننده نمای ساختمان در قسمت پایینی ساختمان ها مات هستند و هر چه محل قرار گیری شان به بالای ساختمان نزدیک تر می شود شکل شفاف تری پیدا می کنند تا روی مشخصات قسمت بالاتر تاکید داشته باشد.

طراحی سنگفرش میدان از روی هم قرار گرفتن الگوی شبکه ای سطح پیاده رو حاصل شده است. این شبکه در نزدیکی ورودی پارک باریک تر می شود. در اینجا فضا فشرده تر شده و با ورود به میدان گسترده می شود تا پهنا و وسعت آن را به تصویر بکشد. طی این تغییر شکل، خطوط مستقیم شبکه به منحنی های بزرگ و متمرکز تبدیل شده که بدون تاثیرگذاری بر محور اصلی، یک فرم منظم به وجود می آورند.

طی ماه های اخیر، یک نقش برجسته با عنوان Grande Cancellatura per Giovanni Testori (نقش برجسته یادبود جووانی تستوری)، توسط Emilio Isgrò به فضای میدان اضافه شده است. این قطعه با ابعاد 23.40 متر در 2.47 متر، از یکی از متون منتخب کتاب Il ponte della Ghisolfa نوشته جووانی تستوری برگرفته شده است.

قسمتی از شهر که توسط پلان این مجموعه بخش بندی شده است در قالب یک فضای عمومی تعریف می شود که طبق گفته طراحان “فضای حرکت” نامیده می شود و بین عناصر مختلف ارتباط برقرار می کند، بدین صورت که با شروع حرکت از پیاده رو ها شکل گرفته و توسط ارتباط بین فضای خالی و فضای ساختمان های شهر تعریف می شود.

 

طراحی پلازا Gino Valle

طراحی پلازا Gino Valle
طراحی پلازا Gino Valle


 

 

منبع: Archdaily