شرکت معماری کنگوکوما و شرکاء از طراحی ساختمان موزه با قطعات چوب در ترکیه رونمایی می‌کنند

شرکت معماری کنگوکوما و شرکاء از طراحی ساختمان موزه با قطعات چوب در ترکیه رونمایی می‌کنند

طراحی ساختمان موزه با قطعات چوب ؛ گروه معماری Kengo Kuma از طراحی خود برای موزه هنرهای مدرن «ادون‌پازاری» رونمایی نموده‌اند، که اکنون در شهر « اسکی‌شهر » ترکیه زیر ساخت و ساز می‌باشد.

این شهر بابت دانشگاه‌هایی که در آن قرار دارند و جمعیت جوانی که در آن ساکن هستند مورد توجه قرار دارد. با الهام از مقیاس و مصالح موجود در معماری خانه‌های چوبی سنتی عثمانی، این موزه به دنبال تبدیل شدن به یک مکان فرهنگی جدید است که همزمان هم شاخص بوده و هم با بافت موجود اطرافش ادغام شده‌باشد.

این موزه جدید در محله‌ای معروف به نام «اودون‌پازاری» (که در زبان ترکی به معنای مغازه چوب‌فروشی شناخته می‌شود) قرار خواهد گرفت؛ محله‌ای که خیابان‌های پیچ‌ در پیچ و خانه‌های تاریخی عثمانی با طبقات بیرون‌زده آن‌ها را در خود جای می‌دهد. از این زبان معماری برای طراحی موزه هنرهای مدرن «ادون‌پازاری» در این محله الهام گرفته شده‌است.

معماران تشریح می‌کنند:« استراتژی ما در طراحی، توده‌ای طراحی کردن حجم بود؛ از مکعب‌های کوچک روی هم انباشته شده برای ایجاد معماری‌ای با مقیاس شهری استفاده شد.».

 

مکعب‌های روی هم انباشته شده با ابعاد متنوع، بازتاب‌دهنده مقیاس خانه‌های اطراف در سرتاسر سطح خیابان است. این مکعب‌ها برای اعلام موجودیت به عنوان یک نقطه شاخص جدید در منطقه، هرچه به سمت مرکز سازه نزدیک‌تر می‌شوند ارتفاع می‌گیرند.

در داخل ساختمان، فضاهای گالری در گستره‌ای از ابعاد قرار دارند و امکانات انعطاف‌پذیری را برای نمایش هنر مهیا می‌نمایند: مکعب‌های قرار گرفته در طبقه همکف برای برپایی اجراهای هنری بزرگ‌مقیاس در نظر گرفته شده‌است، در حالی که مکعب‌های کوچک‌تر در طبقات بالاتر فضایی برای نمایشگاه‌های کوچک‌تر را فراهم می‌نمایند. یک آتریوم مرکزی، ساخته شده از قطعات چوبی، هر طبقه را به آتریوم مرتبط می‌سازد و به نور طبیعی اجازه می‌دهد که از طریق پنجره سقفی آتریوم، در داخل ساختمان نفوذ کند.

طراحی ساختمان موزه با قطعات چوب
طراحی ساختمان موزه با قطعات چوب

پروژه اکنون زیر ساخت‌و ساز است، و روز افتتاحیه آن اعلام خواهدشد.

 

معمار: Kengo Kuma & Associates

موقعیت: اسکی‌شهر، استان اسکی‌شهر ، ترکیه

مساحت زمین: 1220 مترمربع

مساحت ساخته‌شده: 3582 مترمربع

Kengo Kuma & Associates Unveils Stacked Timber Museum in Turkey

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: archdaily