ساخت خانه چوبی : کلبه آرزوهای شما همین جاست!

ساخت خانه چوبی : کلبه آرزوهای شما همین جاست!

ساخت خانه چوبی : خانه های چوبی انگار طور دیگری هستند. حسی که زندگی در این خانه ها به ما می دهد با احوالات زندگی در هیچ جای دیگر قابل مقایسه نیست. این که چرا خانه های چوبی تا این حد محبوبیت دارند، شاید به خاطرات نوستالژیک ما از کارتون هایی برگردد که در کودکی دیده ایم. شاید هم صرفا به خاطر زیبایی خاص و منحصر به فرد این خانه ها باشد. هر چه باشد، خانه های چوبی جزئی از طبیعت هستند و زندگی در آن ها ما را با طبیعتی که سال هاست با آن سر دعوا داریم، آشتی می دهد. بسیاری از افراد، خانه های چوبی را به دیگر خانه ها ترجیح می دهند. این خانه ها در کشور ما بیش تر به صورت ویلاهای تفریحی ساخته می شوند.

اگر شما در فکر ساخت یک خانه چوبی هستید، شاید برای تان سوال پیش آمده باشد که آیا تصمیم درستی گرفته اید؟ شاید هم هنوز مصمم نیستید و به دنبال راهنمایی برای کسب اطلاعات بیش تر می گردید. در هر دو حالت، شما باید بدانید که دقیقا چرا می خواهید یک خانه چوبی داشته باشید. آیا با ویژگی ها سازه های چوبی، مزایا و معایب این سازه ها و روش طراحی آن ها آشنایی دارید؟ تا چه حد برای داشتن چنین خانه ای هزینه می کنید؟ قرار است کار طراحی و ساخت را به چه کسی بسپارید؟ این ها سوالاتی هستند که باید پیش از اقدام به ساخت برای شان پاسخی پیدا کرده باشید. ما در این مطلب به همین موضوع خواهیم پرداخت و شما را با همه ی جوانب ساخت یک خانه ی چوبی آشنا خواهیم کرد تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. همراه پویانو باشید.

آیا ساخت خانه چوبی پیشنهاد می شود؟

داشتن یک خانه ی چوبی می تواند خیلی وسوسه برانگیز و رویایی باشد. این خانه ها در تصور ما معمولا همان کلبه های زیبایی هستند که زندگی در آن ها طور دیگری به نظر می آید. واقعا هم همین طور است. یک خانه ی چوبی باعث می شود شما حس کنید در دل طبیعت هستید و با آن احساس نزدیکی بیش تری می کنید. حالا این که ساخت چنین خانه های به کلی صحیح است یا خیر؛ موضوعی است که کاملا به خود شما و آن چه در ذهن تان دارید، برمی گردد. ناگفته نماند که شرایط آب و هوایی محل زندگی شما هم در گرفتن این تصمیم تاثیر خواهد گذاشت. اگر می خواهید برای ساخت چنین خانه ای اقدام کنید، باید به صورت حرفه ای به بررسی این بپردازید که انجام این کار برای شما مناسب هست یا خیر و برای گرفتن پاسخ هم بهتر است با مزایا و معایب ساخت این خانه ها آشنا شوید.

مزایای ساخت خانه چوبی :

  • سبک و مقاوم بودن در مقابل زلزله
  • سرعت بالای ساخت
  • مصرف انرژِی کم به خاطر عایق بندی
  • عمر طولانی سازه
  • به حداقل رسیدن دور ریز مصالح ساختمانی
  • کاهش آلودگی محیط زیست
  • زیبایی بیش تر ساختمان
  • سازگاری با شرایط اقلیم های مختلف

معایب ساخت خانه چوبی :

  • تاب برداشتن و خم شدن چوب ها به خاطر حرارت ناشی از گرمایش داخل خانه
  • مشکل آتش سوزی و آسیب پذیری زیاد چوب در برابر عوامل بیرونی
  • عدم مقاومت در برابر آب و رطوبت و در نتیجه پوسیدگی چوب
  • خارج شدن چوب از فرم اصلی و اولیه به مرور زمان
  • وزن بیش تر چوب نسبت به برخی از متریال های صنعتی
  • آسیب پذیر بودن در برابر هجوم جانوران موذی
  • نداشتن قابلیت استفاده مجدد
  • ضعف اتصالات سازه ای
  • شکستن چوب در اثر ورود ضربه شدید
  • همگن نبودن این متریال

طراحی خانه چوبی چه قابلیت هایی را در اختیار می گذارد؟

یکی از ویژگی های جالب خانه های چوبی این است که شما می توانید با انتخاب آن ها طرح های مختلفی را پیاده سازی کنید. طراحی نما چوبی دارای تنوع زیادی است و به شما گزینه های متعددی می دهد. در واقع، اگر به زیبایی خانه تان اهمیت زیادی می دهید، انتخاب اسکلت و نما چوبی می تواند یکی از بهترین گزینه هایی باشد که برای انتخاب دارید.

چه نوع چوبی برای ساخت خانه چوبی بهتر خواهد بود؟

از دیگر خصوصیات مثبت در ساخت خانه چوبی تنوعی است که چوب ها دارند. امروزه برای ساخت یک خانه ی چوبی هزاران گزینه پیش روست. شما می توانید با توجه به خصوصیات ظاهری و کاربردی هر چوب، بهترین گزینه را برای طراحی نمای خانه تان انتخاب کنید. یکی از چوب هایی که این روزها برای ساخت خانه و به خصوص نمای بیرونی آن خیلی پر طرفدار است، ترمووود است. احتمالا نام این چوب را شنیده اید. ترمووود به این خاطر از دیگر گزینه ها محبوب تر است که بسیاری از نقاط ضعف چوب در آن برطرف شده است. در واقع، ترمووود یک نمونه ای امتحان پس داده است که خیال شما را از بابت کیفیت چوبی که انتخاب می کنید، راحت می کند. ترمووود در مقایسه با چوب معمولی مقاومت بیش تری دارد و از همین رو یکی از گزینه های مناسب برای ساخت خانه های چوبی به شمار می رود.

طراحی و اجرای سازه ی های چوبی به چه شکل است؟

سیستم ساختمانی اسکلت سبک چوبی برای اجرای ساختمان‌های کوتاه‌مرتبه و میان‌مرتبه کاربرد گسترده‌ای دارد. این سیستم، یکی از پیش رفته ترین سیستم های ساختمانی به شمار می رود و رعایت تمام اصول فیزیک ساختمان از قبیل عایق کاری صوتی، حرارتی، رطوبتی، و همچنین هوابندی در ساخت آن ضرورت دارد. در نتیجه می توان گفت که این سیستم یکی از کامل ترین سیستم های موجود است، اما اگر اجرای آن به درستی و طبق اصول صورت نگیرد، نتایج زیان باری به همراه خواهد داشت. رفتار این سیستم در برابر زمین لرزه و ارتفاع مناسب ساختمان از مواردی است که باید در هنگام طراحی و اجرای این سازه مورد توجه قرار گیرد. همچنین باید به این نکته توجه داشت که نحوه محاسبه ی بارهای وارد بر این سیستم ساختمانی و در نتیجه، روش طراحی سازه ی آن با سیستم‌های دیگر تفاوت دارد و باید به صورت تخصصی صورت گیرد.

مقاومت سازه های چوبی چگونه تامین می شود؟

یکی دیگر از مباحثی که در اجرای ساختمان های چوبی اهمیت دارد، مقاومت سازه است. به طور کلی، باید سازه ی ساختمان در برابر شرایطی مثل رطوبت زیاد، آتش سوزی و هجوم حشرات مقاوم سازی شود. در غیر این صورت، سازه در طی مدت کوتاهی به مشکل برخورده و مقاومت خود را از دست می دهد.

همان طور که می دانید، چوب در برابر آتش آسیب پذیر است. به همین خاطر تمامی سازه های چوبی باید با مصالح نسوز پوشانده شوند تا از خطر آتش سوزی جلوگیری به عمل آید. در برخی موارد هم از تخته‌های گچی برای محافظت چوب در برابر آتش استفاده می شود؛ به این شکل که سطح داخلی دیوارها و سقف‌ها با تخته‌های گچی پوشش داده می شوند.

برای مقاوم سازی چوب در برابر نفوذ و هجوم حشرات و سایر جانوران موذی از مواد شیمیایی استفاده می شود. این مواد محافظت کننده با دو روش اشباع عمقی و آغشتگی سطحی به کار برده می شوند. همچنین علاوه بر استفاده از مواد شیمیایی، از روش‌های حفاظت فیزیکی نیز برای افزایش مقاومت چوب در برابر نفوذ حشرات استفاده می‌شود.

جالب است بدانید که خانه‌های دارای قاب سبک چوبی مقاومت خوبی در برابر زمین‌لرزه دارند. با این وجود، در صورت بروز زلزله، آتش سوزی‌های پس از آن باعث آسیب پذیر شدن این خانه ها می شود. به طور کلی، کار طراحی و اجرای سازه های چوبی باید به متخصصین کارآمد سپرده شود. میزان ارتفاع مناسب برای اجرای خانه باید حتما توسط یک مهندس سازه بررسی و تایید شود و همه ی جوانب کار مد نظر قرار بگیرد. هر گونه بی توجهی در حین اجرا نیز می تواند منجر به بروز مشکل در مقاومت سازه شود. به همین خاطر، بهتر است طراحی و اجرای سازه ی این خانه ها را به افراد کاردان بسپارید.

 

 

 

تحریریه پویانو