خانه تان را در نوری جدید ببینید!

خانه تان را در نوری جدید ببینید!

نور یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین راه ها برای تغییر ظاهر یک اتاق است یک نور مناسب میتواند ویژگی ها ی خوب فضا را برجسته و کاستی های آن را پنهان کند. عملکرد را افزایش بدهد و حال و هوای فضا را تنظیم کند. نور خوب لزوما نور زیاد و روشن نسیت. یک اتاق با نورپردازی خوب روشنایی را در سطوح مختلف ارائه میدهد. ترکیب نور و سایه ها به فضا بعد میبخشد و آن را جذاب تر میکند.

برای اینکه خانه تان نور بهتری داشته باشد ، از چند قانون اساسی پیروی کنید:

عملکرد فضا را در نظر بگیرید: قبل از نورپردازی یک اتاق ، توجه کنید که چگونه از آن فضا استفاده میکنید. آیا بیشتر در روز از آن استفاده میکنید یا در شب؟ چه فعالیت هایی در آن انجام میشود و در چه مکانی ؟



اگر تصمیم دارید که از یک اتاق برای مطالعه استفاده کنید ، به طور مثال شما به یک لامپ در کنار هر نقطه ای از فضا که در آن جا قصد مطالعه دارید ، نیاز خواهید داشت. اما اگر فضا را برای مشاهده ی تلویزیون انتخاب میکنید ، به طوری کلی نور ها باید جور دیگری تنظیم شوند. مثلا منبع نور نباید جایی باشد که روی صفحه ی تلویزیون نور بیندازد.



در اتاق هایی که برای انجام کارهایی که نیاز به تمرکز بیشتر دارند استفاده میشود ، یا در فضاهایی که در اختیار افراد سالمند است ؛ نور زیاد و یکنواخت لازم دارید. و اگر فضا بیشتر برای استراحت و تمدد اعصاب استفاده میشود نور را کم تر کنید و اتمسفر آن را ایجاد کنید.

 



نحوه ی دکوراسیون اتاق را در نظر بگیرید در مرحله ی بعد ، باید به سبک چیدمان و دکوراسیون اتاق توجه کنید. اگر دکور معاصر است کمتر از لامپ استفاده کنید و بیشتر از نور های احاطه شده توسط چیزی ، مثل قوطی روی آن استفاده کنید. اما اگر سبک سنتی تر است ، لامپ و چراغ آویز میتواند نور را فراهم کند.



سه نوع نور اصلی نور محیطی: نوری که روشنایی کل فضای اتاق را فراهم میکند. نور محیطی میتواند به صورت ثابت شده در سقف ، هالوژن ها ، آباژورهای پایه بلند یا دیواری باشد. نور باید تمام فضا را به شکل مساوی روشن کند و نور کافی برای انجام کارها مثل جارو زدن و … بدهد.

 


 


نور کاری: نوری که قسمت خاصی را برای انجام فعالیتی مثل مطالعه یا پخت و پز روشن میکند. که معمولا از طریق یک لامپ یا چراغ آویزان تامین میشود. این نور باید یک شعاع نور تولید کند که حداقل دو برابر نور محیطی باشد و معمولا برای جلوگیری از سایه انداختن شخص روی محیط کاری نور در مقابل فرد قرار میگیرد.

 



نور ویژه: نوری که روی یک موضوع یا ویژگی خاص میتابد و آن را برجسته تر می نمایاند. مثل یک اثر معماری یا هنری مثل یک تابلوی نقاشی



برجسته کردن یک تابلوی نقاشی با قرار دادن یک نور بالای آن ، یا جلب توجه یک مجسمه ی تزئینی با نور جهت دار به سمت آن ، به نمایش گذاشتن بافت یک دیوار سنگ تراش با قرار دادن نور بالای آن ، گذاشتن نور پشت یک گیاه تا سایه هایی فوق العاده از فرم آن ایجاد کند و … همه ایده هایی جالب برای بازی با نور هستند.



در حالت ایده آل ، هر اتاقی باید از هر سه حالت نور برخوردار باشد. اما معمولا ما فقط از نور های محیطی و نور کاری استفاده میکنیم.

مطالب مرتبط : تاثیر نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی نورپردازی نورپردازی راه پله نورپردازی شهری

نظرات (3)

[…] خانه تان را در نوری جدید ببینید! […]

[…] منزلتان را در نور جدید ببینید […]

[…] خانه تان را در نوری جدید ببینید! […]